sad_pvnDMEs57q

انواع پوست, ویژگی و راه های تشخیص آنها


peyman ASA peyman ASA / مراقبتی
29 مرداد 1403

آیا شما از جنس پوست خود برای شروع مراقبت و رسیدگی یا حتی درمان آن اطلاع دارید ؟ آیا شما برای تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی به مناسب بودن آنها با جنس پوستتان توجه می کنید؟ آیا می دانید تشخیص نوع پوست چه تاثیری در زیبایی و سلامت پوست دارد؟ آیا می دانستید که هر یک از انواع پوست نسبت به محصولات مختلف آرایشی و مراقبت از پوست واکنش متفاوتی می دهند ؟ مهم ترین قدم برای رفع مشکلات پوستی کدام است؟ سلامت پوست به شکل قابل توجهی در زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس فرد تاثیرگذار است.اینکه پوست شما از چه نوعی باشد, نقش مهمی در روتین پوستی و محصولاتی که برای استفاده کردن انتخاب می کنید دارد. تمام محصولات آرایشی و مراقبت از پوست برای انواع مختلف پوست تولید می شوند شما قبل از خرید هر محصول باید ابتدا نوع پوست خود را بشناسید , نیاز های آن را بدانید و بعد برای خرید اقدام کنید . در این مقاله از سایت فروشگاه آرایشی آسا قصد داریم به شما کمک کنیم تا نوع پوست خود و روش های تامین سلامت آن را بشناسید , پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

تا به حال برای شما پیش آمده است که محصول جدیدی را برای مراقبت از پوست‌تان امتحان کنید که اصلا فایده‌ای نداشته باشد یا حتی پوست شما را بدتر کند؟بعضا برای شما پیش آمده که دوست شما از کرم مرطوب کننده یا ضد آفتابی با کیفیت عالی استفاده می کند و به اصطلاح کرم بر روی پوستش به خوبی نشسته است و ایجاد براقی یا ماسیدگی نکرده است، اما زمانیکه شما از آن کرم استفاده میکنید پوست شما دچار خشکی و کشیدگی و یا برعکس دچار چرب شدن پوست و حتی ایجاد جوش می شوید. علت این اتفاق همان "نوع پوست" متفاوت شما با سایرین است. پوست دارای انواع مختلفی است و جنس پوستی هر شخص ممکن است با شخص دیگری تفاوت داشته باشد. تشخیص نوع پوست اولین قدم برای تهیه و مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی می باشد. همچنین با آشنایی علائم انواع پوست و تشخیص نوع پوست خود می توانید بیماری هایی که برای نوع پوست شما امکان وقوع دارند را بشناسید و راحت تر آنها را درمان کنید.
اما چگونه می توان نوع پوست خود را تشخیص داد؟

متخصصان، انواع پوست را معمولاً به پنج دسته اصلی: نرمال، خشک، چرب، مختلط و حساس تقسیم می‌کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به روش های شناخت انواع پوست صورت و ویژگی های هر یک  بپردازیم.

چه عواملی نوع پوست شما را تعیین می کند ؟

  • ژنتیک: شما نوع پوست‌تان را از پدر و مادر خود به ارث می‌برید. پس یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین نوع پوست خشک، چرب و حساس، ژن‌های شماست. ممکن است نوع پوست شما به پدر یا مادرتان شباهت داشته باشد.
  • آب‌وهوا: تغییر شهر سکونت و وارد شدن به یک محیط جدید می‌تواند باعث تغییر نوع پوست شما شود.
  • هورمون‌ها: نوسان‌های هورمونی در مراحل و زمان‌های مختلف زندگی مانند دوران بارداری، می‌تواند بر نوع پوست شما تأثیرگذار باشد.
  • داروها: داروهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند عوارضی چون خشکی یا حساس شدن پوست‌تان را در پی داشته باشند.
  • رژیم غذایی/ آلرژی: مواد غذایی که طی روز میل می‌کنید به‌طور قطع بر بهتر یا بدتر شدن پوست شما تأثیرگذار است. اگر فکر می‌کنید آلرژی غذایی ممکن است منبع ناراحتی‌های پوستی شما باشد، با پزشک خود صحبت کنید.
  • مراقبت‌های پوستی: همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، استفاده از محصول نامناسب می‌تواند در تعادل پوستی شما اختلال ایجاد کند.

برای تشخیص نوع پوست خود در خانه می توانید از یکی از روش های زیر استفاده کنید :

روش  اول :

  1. ابتدا صورت خود را با یک شوینده ملایم به خوبی تمیز کنید و با چند ضربه ی آرام حوله خشک کنید.
  2. صورت را برای ۳۰ دقیقه به حال خود بگذارید و در این مدت از هیچ کرم یا محصول دیگری استفاده نکنید و حتی به پوست‌ خود دست هم نزنید.
  3. پس از ۳۰ دقیقه اول پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه را به با دقت نگاه کنید که آیا که برق می‌زنند یا نه.
  4. ۳۰ دقیقه دیگر صبر کنید، حالا چه احساسی در قسمت‌های مختلف پوست دارید؟ خصوصا هنگام خندیدن یا بالا دادن ابروها؛ اگر احساس خشکی و کشیدگی می‌کنید پوست شما باید خشک باشد. اگر فقط بخش‌هایی مثل پیشانی، بینی و چانه شما خیلی براق هستند شما پوست ترکیبی و دارید و اگر کمتر براق هستند پوست معمولی دارید. اگر گونه‌های شما نیز مانند قسمت‌های دیگر پوست براق هستند، شما پوست چرب دارید.

روش دوم :

این روش تفاوت پوست چرب و پوست غیر چرب را به خوبی نشان می‌دهد. 

  1. صورت خود را بشویید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا چربی طبیعی آن ترشح کند.
  2. اگر دستمال چرب شد، پوست شما چرب است. اگر دستمال خشک بود، پوست شما خشک است و اگر دستمال فقط در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) چرب شد، پوست شما مختلط است.

روش سوم :

مشاهده منافذ :

اگر منافذ پوست شما به وضوح قابل مشاهده هستند، پوست شما چرب یا مختلط است. اگر منافذ پوست شما به سختی قابل مشاهده هستند، پوست شما خشک یا نرمال است.

روش چهارم:

تست فشار:

تست فشار برای ارزیابی انعطاف پذیری پوست شما در نظر گرفته شده است. برای انجام این روش به آرامی به پوست صورت خود فشار وارد کنید و خاصیت ارتجاعی آن را مشاهده کنید، اگر به‌سرعت به حالت اولیه برگشت پوست شما احتمالاً از نوع معمولی و یا چرب است، در غیر این صورت از نوع خشک می‌باشد

روش پنجم :

تشخیص با پد یا کاغذ :

پس از شستن صورت خود با یک شوینده ملایم، به‌مدت سه ساعت به پوست خود هیچ چیزی نزنید، سپس یک تکه کاغذ یا دسمال کاغذی بردارید و آن را برای چند دقیقه روی نواحی مختلف صورت خود قرار دهید تا میزان چربی آن مشخص شود، اگر کاغذ چسبیده است و پس از برداشتن، متوجه لکه‌های چربی شدید، احتمالاً پوستتان چرب است. اگر کاغذ می‌چسبد اما لکه‌های چرب قابل توجهی ندارد، احتمالاً نوع پوست شما طبیعی است. اگر اصلاً نمی‌چسبد، احتمالاً پوست خشکی دارید. شایان ذکر است که پوست مختلط در جایی که با ناحیه T تماس پیدا می‌کند، لکه‌های چرب روی کاغذ ایجاد می‌کند.

شناسایی و ویژگی های پوست نرمال : 

این نوع پوست نه چرب است و نه خشک. پوست معمولی به ندرت چرب می‌شود و اگر این اتفاق بیافتد به راحتی می‌توان این چربی را از بین برد. در مورد اندازه منافذ پوست معمولی باید گفت که این نوع پوست منافذ کوچکی دارد که به راحتی دیده نمی‌شوند و به ندرت باز و برجسته خواهند شد. پوست معمولی معمولا به ندرت براق می‌شود و همچنین کمتر مات یا پوست پوست می‌شود. افراد با پوست معمولی اغلب خطوط چین و چروک صورت‌شان کم است و رنگ پوست نواحی مختلف صورت‌شان یکسان و بدون لک و جوش است.همچنین افرادی که پوست معمولی دارند ممکن است کمی چربی بیشتری را در ناحیه T خود یعنی چانه، بینی و پیشانی تجربه کنند که کاملاً طبیعی است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

اگر نوع پوست شما معمولی است اما گاهی جوش صورت یا دانه‌های زیر پوستی دارید نگران نشوید! نوع پوست شما تغییر نکرده است. با استفاده از محصولات پوست مناسب و عادت‌های صحیح مراقبت از پوست، ظاهر پوست شما پس از مدتی دوباره به حالت عادی برمی‌گردد و در آینده حتی درخشان‌تر و سالم‌تر از قبل خواهد شد. داشتن پوست معمولی به معنی داشتن پوست بی‌نقص نیست! حتی پوست نرمال هم بعضی اوقات جوش می‌زند، دچار خشکی می‌شود یا مشکلات پوستی دیگری پیدا می‌کند. پوست در طول زمان نیز دچار تغییر می‌شود؛ به این معنی که کسانی که در حال حاضر بهترین پوست را دارند ممکن است در آینده و در شرایط متفاوت زندگی مثل بارداری، یائسگی و آفتاب گرفتن دچار مشکلات پوستی رایج، پیری پوست و چین و چروک پوست صورت شوند. اگر میزان هورمون‌های شما به هر دلیلی تغییر کند، یا از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنید که پوست شما به آن‌ها حساسیت داشته باشد، ممکن است دچار آکنه و جوش صورت هورمونی شوید.

آقایان و خانم‌هایی که نوع پوست‌شان معمولی است، باید از انواعی از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنند که پوست‌شان را زیاد چرب نکند و همچنین از محصولاتی که پوست‌شان را خشک می‌کند به شدت دوری کنند. اگر شما به خوبی از پوست خوب مراقبت کنید، یعنی همیشه به صورت روزمره پوست خود را با استفاده از محصولات پاک کننده صورت تمیز کنید، از نرم کننده و آبرسان مناسب و البته کرم ضد آفتاب استفاده کنید، لزومی ندارد که نگران مشکلات پوستی باشید.

به طور خلاصه مشخصه های پوست نرمال شامل موارد زیر می باشد :

  • منافذی که به سختی قابل مشاهده هستند: منافذ شما به وضوح بزرگ نیستند (که نشانه‌ای از پوست چرب است) در واقع آنها به سختی قابل مشاهده هستند.
  • پاکسازی احساس خوبی دارد : شوینده فومی، ژل شستشو و یا حتی یک پاک کننده روغنی همگی با پوست شما سازگارند، و همیشه آرام و بدون التهاب است.
  • نوسانات بسیار کم در پوست : به ندرت جوش‌‌‌های سر سفید یا سر سیاه را تجربه می‌کنید و اگر هم برایتان پیش می‌آید، معمولاً می‌توانید آن را به بی‌توجهی  و نداشتن یک روتین منظم مراقبت از پوست، پاک نکردن آرایش و کرم ضد آفتاب از صورت و یا نوسانات هورمونی (مانند عادت ماهانه) نسبت دهید.
  • حداقل حساسیت : شما به محصولات یا مواد جدید مراقبت از پوست واکنش نشان نمی‌دهید. رنگ پوست شما یکدست و صاف بوده و اکثرا با همه‌ی ترکیبات سازگار است.

شناسایی و ویژگی های پوست خشک :

اگر پوست شما در تمام طول سال، به‌خصوص بعد از شست‌شو، حالت کشیدگی و خارش داشته باشد یا هرگز احساس رطوبت کافی روی پوست خود نداشته باشید، نوع پوست شما خشک است. در این صورت، ممکن است حالت پوسته‌پوسته شدن را هم روی پوست خود تجربه کنید. برای مثال، زمانی‌که ناخن خود را روی پوست‌تان می‌کشید پوسته‌های ریز شروع به ریختن می‌کند.

توجه به این نکته نیز مهم است که بین پوست خشک و پوست دِهیدراته تفاوت وجود دارد. پوست خشک، یکی از انواع پوست است که به علت فقدان تولید چربی به وجود می‌آید اما پوست دِهیدراته به دلیل کمبود آب، شرایط آب و هوایی، عوامل محیطی یا ننوشیدن آب کافی، یک وضعیت موقت پوستی است.

به طور خلاصه مشخصه های پوست خشک شامل موارد زیر می باشد :

  • بی آبی، زبری و شکننده بودن پوست
  •  پوسته پوسته شدن و خارش
  • وجود چین و چروک های بیشتر نسبت به سن
  • خاصیت ارتجاعی کم
  • احساس جمع شدن پوست به خصوص پس از دوش گرفتن، حمام کردن، یا شنا، یکی از عوارض خشکی پوست است.

اما  اگر بخواهیم از علل خشکی پوست بگوییم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

همان‌طور که گفتیم ژنتیک عامل خشکی و یا چرب بودن پوست است اما عوامل تشدیدکننده نیز وجود دارند مانند استفاده زیاد از صابون­‌ها و مواد شوینده، کمبود ویتامین­‌ها، قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت زیاد (از آفتاب 10 صبح تا 3 بعدازظهر دوری کنید)، قرار گرفتن در معرض کلر، تغذیه غلط، مراقبت‌های نادرست و یا بعضی بیماری‌های خاص.

  • در معرض آفتاب قرار نگیرید، آفتاب دشمن پوست شما است؛ اگر ناگزیرید در معرض آفتاب قرار بگیرید حتماً از ضد آفتاب ,کلاه و عینک استفاده کنید. کلر نیز همین تأثیر را دارد پس سعی کنید کمتر در معرض آن باشید.
  • در زمستان، زمانی که درجه حرارت و رطوبت کاهش می‌یابد، پوست خشک تر می‌شود.
  • گرمایش مرکزی، اجاق‌های چوبی، بخاری‌ها و شومینه‌ها رطوبت بدن را کاهش داده و منجر به خشکی پوست میشوند.
  • دوش گرفتن یا دوش آب گرم طولانی مدت، میتواند پوست شما را خشک کند. شنا کردن مکرر، به خصوص در استخرهای دارای کلر بالا؛ نیز علل خشکی پوست است.
  • بسیاری از صابون‌ها، شوینده‌ها و شامپوها رطوبت بدن را میگیرند، زیرا آنها برای از بین بردن چربی فرموله و تهیه میشوند.
  • افراد مبتلا به بیماری های پوستی، مانند درماتیت آتوپیک (اگزما) یا پسوریازیس، مستعد خشکی پوست هستند.
  • اگر شما 40 سال یا سن بیشتری دارید، احتمالا دچار عارضه ی خشکی پوست میشوید. بیش از 50 درصد از افراد مسن پوست خشکی دارند.

مشکلات و عوارض ناشی از پوست خشک کدامند ؟

  • درماتیت آتوپیک (اگزما) یکی از عوارض ناشی از خشکی پوست است.
    اگر مستعد ابتلا به بیماری اگزما (Eczema) هستید، خشکی بیش از حد میتواند باعث ایجاد این مشکل شود که قرمزی، ترک خوردن پوست، تورم و خارش پوست را به همراه خود دارد.
  • عفونت های پوستی : پوست خشک، اجازه ی ورود باکتری ها و آلودگیها به بدن و در نتیجه باعث ایجاد عفونت پوست میشوند.
  • زمانی که مکانیزم های محافظتی طبیعی پوست به شدت آسیب ببیند، احتمال بروز این عوارض بیشتر است. به عنوان مثال، پوست بسیار خشک می‌تواند باعث ایجاد ترک یا شکاف عمیق شود، که باز شده و خونریزی میکند و اجازه ی ورود باکتری های مهاجم ایجاد میگردد.

شناسایی و ویژگی های پوست چرب :

پوست چرب یکی از انواع رایج پوست است که به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی، بیش از حد روی سطح پوست تولید می‌شود. این چربی اضافی می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی مانند براقی پوست، انسداد منافذ، ظاهر شدن جوش و آکنه شود.

به طور طبیعی در زیر پوست تمام افراد غده‌های بسیار زیادی وجود دارد که به آن‌ها غدد سباسه یا چربی گفته می‌شود. وظیفه اصلی این غدد، ترشح نوعی چربی طبیعی با نام سبوم بر سطح پوست است. اگرچه وجود سبوم در پوست بسیار مهم و واجب است و موجب شادابی و انعطاف پذیری آن می‌شود اما ترشح سبوم در بعضی از افراد بیش از حد طبیعی است. این امر سبب می‌شود تا پوست این افراد ظاهری براق پیدا کرده و در مقایسه با دیگر افراد بیشتر دچار آکنه و جوش شوند که در طبقه بندی، به این نوع پوست‌ها چرب می‌گویند.

به طور خلاصه مشخصه های پوست چرب شامل موارد زیر می باشد :

  • داشتن ظاهری براق و درخشان : برق غیر طبیعی از ویژگی های مهم پوست های چرب است. به دلیل ترشح بیش از حد سبوم همواره حالتی چرب و روغنی دارند و همین مسئله موجب برق و درخشش همیشگی آن می شود.
  • داشتن جوش آکنه : به طور معمول افراد دارای پوست چرب، با مشکل آکنه دست و پنجه نرم می کنند که فعالیت زیاد غدد سباسه موجب ترشح بیش از اندازه چربی و در نتیجه پدیدار شدن انواع جوش در سطح پوست می گردد.
  • عدم احساس خشکی در پوست چرب :  یکی دیگر از ویژگی های پوست های چرب این است که به دلیل چربی زیاد، حتی بعد از شستشو نیز دچار خشکی نمی شود.
  • داشتن منافذ باز : در پوست های چرب، اغلب بر روی صورت و عمدتا در نواحی بینی و پیشانی منافذی باز قابل مشاهده است.

  • ماسیدن و عدم ماندگاری آرایش روی پوست : از آنجایی که اکثر مواد آرایشی با چربی سازگار نیستند، بر روی پوست های چرب آرایش به خوبی قرار نمی گیرد و به اصلاح نمی خوابد. به همین دلیل معمولا کرم پودر روی آن می ماسد.

از علل داشتن پوست چرب می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مسائل ژنتیکی: اگر پوست یکی از والدین شما چرب است به احتمال زیاد پوست شما نیز چرب خواهد بود. پوست چرب از طریق ژن به فرزندان انتقال می‌یابد و در نتیجه غدد چربی پوست او بزرگ‌تر خواهد بود و چربی زیادی را تولید خواهد کرد که در این حالت این مسئله کاملاً جنبه ژنتیکی دارد.

  • عوامل محیطی: رطوبت و هوای گرم باعث می‌‌شود که پوست چربی بیشتری را تولید نماید. در عوض در آب و هوای سرد پوست خشک می‌‌گردد و باعث می‌شود غدد چربی برای جبران رطوبت از دست رفته چربی بیشتری را تولید کنند.

  • شستشوی بیش از حد صورت: اگر پوست شما چرب است ممکن است سعی کنید با استفاده از محصولات شوینده قوی به شستشوی صورت خود بپردازید. شستشوی شدید صورت با لیف و سایر وسایل مشابه یا استفاده از لایه بردار پوست باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌‌شود و در نتیجه غدد چربی برای جبران رطوبت از بین رفته به تولید چربی بیشتری می‌پردازند به همین دلیل شست و شوی ملایم پوست اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

  • مصرف برخی از داروها: مصرف قرص خوراکی ضد بارداری و داروهای جایگزین هورمون می‌تواند باعث افزایش تولید چربی شود چرب شدن پوست یکی از عوارض جانبی مرتبط با مصرف برخی از انواع داروهای استروئیدی است. مصرف برخی دیگر از داروها می‌‌تواند باعث خشکی پوست شود که بدن سعی می‌‌کند برای جبران خشکی ایجاد شده به تولید چربی بیشتر بپردازد.

  • استفاده از لوازم آرایشی: استفاده از لوازم آرایشی متناسب با نوع پوست، محصولات با کیفیت و دارا بودن برچسب مناسب بودن محصول برای پوست چرب اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از محصولات آرایشی که کیفیت پایینی دارند به پوست آسیب می‌رسانند و باعث می‌‌شوند غدد چربی زیر پوست به تولید چربی بیشتری بپردازند.

  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی و چرب شدن پوست به یکدیگر ارتباط دارند. آندروژن‌ها به هورمون‌هایی گفته می‌شود که وظیفه تولید چربی را برعهده دارند و هرگونه نوسان در سطح آنها باعث افزایش تولید چربی خواهد شد. اغلب این فرایند در دوران بلوغ، قبل از پریود، دوران بارداری و دوران یائسگی رخ می‌‌دهد. استرس و بیماری باعث می‌شود که هورمون‌های بیشتری تولید شوند و تغییر سطح آنها باعث افزایش تولید چربی خواهد شد.

  • رژیم غذایی نامناسب: اجتناب از مصرف مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی قند، کربوهیدرات و لبنیات فرآوری شده از اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما باید به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این محصولات می‌‌تواند باعث فعالیت بیش از حد غدد چربی و چرب شدن پوست شود.

مشکلات وعوارض ناشی از داشتن پوست چرب کدامند ؟

اگرچه وجود چربی در پوست امری حیاتی و لازم به شمار می‌آید؛ اما گاهی وجود بیش از اندازه آن می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. افزایش بیش از حد چربی پوست در اثر ترشح زیاد غدد چربی به وجود می‌آید که مشکلاتی را نظیر موارد زیر برای فرد خواهد داشت:

  • ایجاد جوش صورت و آکنه در پوست
  • بسته شدن منافذ پوست
  • براق شدن سطح پوست
  • احساس سنگینی بعد از استفاده از لوازم آرایش

البته برای افرادی که پوست چرب دارند مزایایی نیز وجود دارد که عبارتند از :

  • سبوم تولید شده توسط غده چربی سرشار از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین E محافظت در برابر رادیکالهای آزاد و همچنین فواید ضد التهابی مختلفی دارد.

  • سبوم (روغن) یک مرطوب کننده طبیعی است که مانعی را تشکیل می دهد و از بین رفتن آب پوست جلوگیری می کند و پوست را مرطوب نگه می دارد.

  • به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و مرطوب کننده سبوم، یک پوست روغنی به آرامی پیری می شود. ظاهر خط و چین و چروک پوستی به تأخیر افتاده و در پوستهای روغنی کاملاً آشکار نیست.

  • سبوم موجود در پوست چرب همچنین از پوست در برابر آلودگی، باد و آفتاب محافظت می کند.

شناسایی و ویژگی های پوست مختلط :

این نوع پوست ترکیبی از دو یا چند نوع پوست مختلف بر روی صورت است ، همچنین حالت پوست شما بین فصول ممکن است در نوسان باشد. به طور کلی، مشخصه اصلی پوست مختلط خشکی و پوسته پوسته شدن پوست روی گونه‌ها و چربی و درخشندگی بیش از حد در نواحی دیگر صورت است.

به طور خلاصه مشخصه های داشتن پوست مختلط شامل موارد زیر می باشد :

  • بخش‌هایی از پوست خشک و بخش‌هایی دیگر چرب است.
  • بعضی از نقاط خاص صورت آکنه دارد و مابقی نقاط هیچ وقت درگیر آکنه نمی‌شوند.
  • بخش‌هایی از صورت، به خصوص اطراف دهان، پوسته پوسته می‌شود.
  • پوست بعضی از نقاط صورت قرمز است.
  • در بعضی از نقاط صورت احساس زبری یا کشیده شدن دارید.
  • منافذ بزرگ و واضحی روی بینی وجود دارد.
  • هنگام استفاده از مرطوب کننده های مخصوص پوست چرب در ناحیه T احساس خوبی دارید، اما در روی گونه ها، احساس خشکی می کنید.
  •  درگیر خشکی، پوسته ریزی و شوره سر هستید.
  •  برخی قسمت های پوست به صورت پراکنده خشک و پوسته پوسته شده و برخی نواحی دیگر، پوست دچار آکنه است.

علت ایجاد پوست مختلط چیست ؟

گر پوست شما مختلط است، علت آن به مسائل ژنتیکی مربوط می‌شود. هیچ عامل دیگری به خودی خود نمی‌تواند موجب شود که پوست شما در دسته پوست‌های مختلط قرار گیرد. البته پزشکان معتقدند تغییرات هورمونی و تغییر فصل نیز می‌تواند در مختلط شدن پوست یا تغییر کردن آن به نوعی دیگر تاثیرگذار باشند. در بیشتر موارد با افزایش سن، چربی پوست کاهش می‌یابد زیرا تغییرات هورمونی در بدن بوجود می‌آید. همچنین داروهای ضد بارداری هم در تغییر نوع پوست می‌توانند اثر داشته باشند.

شناسایی و ویژگی های پوست حساس:

پوست حساس برای پوست‌هایی به کار می‌رود که به راحتی خشک می‌شوند، جوش می‌زنند و لک می‏‌شوند یا در واکنش به شرایط آب و هوایی و استفاده از محصولات خاص دچار خارش یا سوزش می‌شوند. این نوع پوست در برابر عوامل و تحریکات خارجی، به سرعت عکس‌العمل نشان می‌دهد، در برابر سرما و یا بعد از تماس با آب، قرمز می‌شود. همیشه حتی بعد از مصرف کرم‌های مرطوب کننده حالت کشیدگی، سوزش و درد دارد.

انواع مختلف پوست های حساس عبارتند از :

  • پوست‌های حساس مستعد به آکنه: برخی از پوست‌های حساس مستعد جوش هستند. یعنی بعد از استفاده از برخی از محصول‌های آرایشی و بهداشتی دچار جوش و آکنه می‌شوند. این افراد اغلب دارای پوستی چرب هستند اما برخی با وجود داشتن پوست خشک هم بعد از مصرف انواع کرم‌های آرایشی و بهداشتی جوش می‌زنند. هر دوی این گروه‌ها باید در انتخاب محصولات آرایشی بهداشتی یا کرم‌های مختلف دقت داشته باشند. در چنین مواردی از محصول‌هایی که فاقد چربی یا ضدجوش درج شده باشد، استفاده کنند.

  • پوست‌های مستعد قرمزی یا روزاسه‌ای: پوست‌هایی که ناگهان گرگرفته و قرمز می‌شوند (مواردی همچون مواجهه با آفتاب، تغییر دما هنگام  زمستان، از منزل خارج شدن، استرس و هیجان، مصرف غذای های تند) اغلب در افراد بالای ۳۰ سال رخ می‌دهد. این افراد باید علاوه بر دوری از عوامل تشدید کننده از محصولات خوراکی یا کرم‌های حاوی مواد تشکیل دهنده ضدالتهاب استفاده کنند.

  • پوست‌های حساس با احساس سوزش: برخی از افراد بدون ایجاد هرگونه التهاب و قرمزی در صورت، احساس سوزش و خارش دارند. به خصوص بعد از مصرف بعضی از کرم‌ها. همچنین احساس سوزش و خارش در مواجهه با عوامل محیطی نظیر باد، گرما و سرما. 
  • وست‌های حساس مستعد به آلرژی و اگزما: این دسته از افراد با استفاده از برخی از کرم‌های بهداشتی یا آرایشی دچار اگزما و سوزش می‌شوند. این افراد هنگام انتخاب از محصولاتی فاقد عطر و اسانس و حتما، آن‌ها را از گروه مواد ضد حساسیت زا خریداری کنید.

داشتن پوست حساس چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

کسانی که پوست حساس دارند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند این مشکلات شامل موارد زیر می شود:

  • پس از استفاده از مرطوب کننده، احساس سوزش در پوستشان می کنند.
  • بعد از خروج از حمام، رنگ پوستشان سرخ و ملتهب می گردد.
  • با شروع فصل سرما،‌ پوستشان تحریک گشته و پوسته پوسته می گردد.
  • در اغلب اوقات احساس خارش در پوستشان می کنند
  • در هنگام عرق کردن، احساس می کنند پوستشان زبر گشته است.
  • استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی جدید بر روی پوستشان، واکنش های التهابی را در پی دارد

 رایج ترین مواردی که سبب واکنش پوست حساس می شود عبارت هستند از :

  • عدم دقت در انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی
  • نداشتن رژیم غذایی مناسب
  • عدم استفاده از مرطوب کننده و آبرسان
  • عدم استفاده از ضد آفتاب
  • جدی نگرفتن عوامل خارجی تحریک کننده
  • پوشیدن لباس های زبر و ضخیم

عدم تطبیق لوازم آرایشی با پوست حساس، یکی از مشکلات رایج صاحبان این نوع پوست است.

سخن پایانی :

در نهایت، هیچ نوع پوستی به طور ذاتی بهتر از دیگری نیست. هر کدام از انواع پوست ویژگی‌ها و نیازهای خاص خود را دارند که با مراقبت صحیح می‌توانند سالم و زیبا بمانند.

 

 

 

برای ارسال نظر باید عضو شوید